Yhteisaivot-blogin ideana on koulutettujen työttömien rohkaisu ideointiin ja innovointiin käyttämällä hyödyksi motivoinnin ja verkostoitumisen erinäisiä keinoja. Tässä ja seuraavassa julkaisussa avaamme yksityiskohtaisemmin näitä keinoja.
Yhteisaivoilla työttömyyden taklaamiseen -idea pyrkii rohkaisemaan
verkostoitumisella ja yhteistyöllä koulutettuja työttömiä ideointiin tulevaisuuden
näkijöinä ja tekijöinä.
Tämän aivopotentiaalin käytännön hyödyntämiselle on
erinomaiset mahdollisuudet verkostoitumisella ja valittuina kehityskohteet,
jotka ovat riippumattomia fyysisestä sijainnista tai henkilön taustoista.
Päätavoitteena on saada koulutetut työttömät
motivoidusti yhteistyöhön ja sitä kautta työllistymään eri tavoin.
Verkostoituminen ja yhteistyö
Verkostoitumista on hyödynnetty Suomessa laajemmassa
määrin 1980-luvulta lähtien.
Käytännössä verkostoitumista on hyödynnetty lähinnä
saman toimialan yritysten keskinäisessä yhteistyössä, viennin edistämisessä ja myös
henkilösuhdeverkostojen avulla lähinnä markkinoinnissa ja rekrytoinnissa.
Verkostoitumista ja yhteistyötä Yhteisaivot -tyyppiseen
kehitystyöhön ei ole juurikaan tutkittu ja on ainakin Suomessa vielä
kirjoittamaton lehti.
Tässä piileekin valtavat mahdollisuudet, mutta myös
epäonnistumisen riskit.
Miksi verkostoituminen ja yhteistyö sopii
tuoteideointiin?
o koulutetuilla työttömillä on valtava osaamispotentiaali,
jota ei saa hukata.
o potentiaalin hyödyntäminen motivoidusti, joustavasti
ja nopeastikin työllistymistavoitteissa on mahdollista tuote- ja
palveluideoinnilla
o hyvä idea on kaikkien onnistuneiden tuotteiden ja
palvelujen tärkein lähtökohta
o ideointi on ilmaista ja laadukkaita ideoita tarvitaan
kaikilla aloilla
o kaikki pystyvät ideoimaan omilla osaamis- ja
toiminta-alueillaan
o todistettavasti ylivoimaisesti tehokkainta ideointi ja
ideoiden jalostaminen tuotteiksi on joukkomietinnällä ja -analysoinnilla
o nykyisin ei enää yksin saa aikaan riittävän
kannattavia keksintöjä kuten Pelle Pelottomien aikaan
o menestykseen tarvitaan aina paljon eri näkökulmia, mielellään
myös kansainvälisiä
o hyvä idea on kaiken menestyksen lähtökohta,
toteuttajia kyllä sitten löytyy
Milloin verkostoituminen ja yhteistyö EI sovi
tuoteideointiin?
o tämän tyyppisessä ideoinnissa on täysin välttämätöntä,
että ideoijia ja samalla toisten ideoiden kommentoijia on riittävästi
o tämä on se suurin ja melkein ainoa riski, ettei toteutuskelpoisia
ideoita löydy
Kommentit
Lähetä kommentti