Featured post

Tekoäly on yhä laajenevissa määrin kaikkialla

Kuva
Vuosi on lopuillaan ja vaikka usein näinä aikoina on tapana katsoa taaksepäin, tekoälyn ja Yhteisaivot-blogin suhteen katse on suunnattu tiukasti ja tukevasti eteenpäin. Tekoälyn, älykkään oppimisen ja yleisen teknologisen kehityksen ollessa yhä suuremmissa määrin osa ihmisten elämää haluamme mekin olla tässä kehityksessä mukana.

Ideoiden myynti

Yhteisaivot-blogin prosessin osa 5 - Ideoiden myynti







Ideoiden myynti (vote)


Esipuhe
Tässä ja seuraavissa julkaisuissa kerromme tarkemmin suunnitelmista toimintamallin rakentamiseksi Yhteisaivot -prosessiin.
Yhteisaivot -prosessi koostuu osista
o    ideas (ideointi verkostoitumisen ja yhteistyön kautta)
o    collection (ideoiden keruu tietopankkiin)
o    selection (sisäinen valintaprosessi ideoiden jatkokäsittelyyn)
o    final (lopullinen valinta sidosryhmien avulla)
o   vote (ideoiden markkinointi toteuttajille)
o    implementation (ideoiden tuotteistus ja myynti)

Aiemmissa julkaisuissa olemme kuvanneet toimintamallit: Verkostoitumisen ja ryhmätyön merkitys tuoteideoinnissa (ideas), ideoiden keruu tietopankkiin (collection), sisäinen valintaprosessi (selection)sekä ulkoinen valintaprosessi sidosryhmien tukemanana (final).
Seuraava vaihe prosessissa on ideoiden markkinointi toteutusorganisaatioille (vote).



Ideoiden myynti (vote)



Osallistujat
Tässä astuvat 3. osapuolet mukaan arvioimaan ideoiden toteuttamiskelpoisuutta sekä auttamaan markkinoinnissa toteutuksen käynnistämiseksi.
Ideoita perusteluineen tarjotaan eri yrityksille valittujen markkinointikumppanien kautta.
Jos ryhmä toteuttaa ideat itse, niin silloin toimitaan yleensä alihankkijana toiselle yritykselle tai hyödynnetään markkinointiorganisaatioiden apuja oman yrityksen puitteissa.
Näitä 3. osapuolia voisivat olla
-    valikoitu joukko stakeholders -ryhmästä
-    erilliset markkinointikumppanit
-    Yhteisaivot -projektin jäsenistä koottu ryhmä

Tavoitteet
Toteutusvaiheeseen valittujen ideoiden tavoitteina ovat esimerkiksi
-    työllistyminen alihankkijana
-    työllistyminen oman yrityksen kautta
-    työllistyminen idean myyjänä
-    auttaa yrityksiä löytämään kaupallisesti potentiaalisia ideoita
-    luoda mahdollisuuksia globaalille markkinoinnille
Kaupalliset asiat
Hyvät ideat johtavat usein kaupallisiin toimenpiteisiin. Tämän takia kaupallisista periaatteistakin tulee sopia toimintamallin rakentamisen yhteydessä. Tässäkin isona periaatteena tulee olla läpinäkyvyys ja demokraattinen päätöksenteko.
Loppupelissä kaupalliset asiat ratkeavat riippuen, miten ja missä organisaatiomallissa ideoita jatkojalostetaan. Mutta tärkeää on, että kaikilla on tieto, missä mennään ja pääsee päätöksiin vaikuttamaan.
Tämä asia tulisi olla ratkaistuna ennen toteutusvaihetta.

Kommentit